Bratislava 5. januára 2017  (TASR/HSP/Foto:TASR/AP)

Predajca ojazdených vozidiel skupina AAA AUTO dosiahla so 69.000 predanými automobilmi na trhoch Slovenska, v Čechách, Poľsku a Maďarsku, „pokrízový“ rekord a priblížila sa tak k rekordnému roku 2007. Vtedy, bezprostredne pred nástupom celosvetovej recesie, predala 80.000 áut

Najžiadanejšími modelmi v SR a ČR boli škodovky, najmä Fabia a Octavia. Kým na Slovensku vedie Fabia a Octavia je druhá, v Čechách je to naopak. Na treťom mieste je Volkswagen s modelom Passat a na štvrtom Golf.

Ilustračné fotoIlustračné foto

Zo značiek vedie na Slovensku Škoda s 22,2-% podielom na predajoch, nasleduje ju Volkswagen s 9,4 % a Ford s 6,8 %. Rovnaké poradie je i v obľube značiek v Čechách. Výrazne menšiemu záujmu sa škodovky tešia v Poľsku, s 7,1 % sú až na štvrtom mieste. Prvú priečku obsadzuje značka Ford (10,1 %), druhú rovnako ako na Slovensku a v Čechách Volkswagen (9,3 %) a tretiu Opel (9 %). Ani v Maďarsku škodovky netiahnu, nedostali sa ani do prvej päťky. Maďari preferujú značky Opel (13,8 %), Suzuki (11,4 %), Ford (9,9 %) a na štvrtom mieste Volkswagen (9,9 %).

Najpredávanejším typom karosérie je aj naďalej hatchback. Na Slovensku sa ich predá až 41 %. Najmenší podiel predajov tvoria hatchbacky v Čechách (33,7 %), najväčší v Maďarsku (47,9 %), kde sa na druhom mieste umiestnil sedan, v ostatných krajinách to je combi. V štatistikách predajov sa prejavila i narastajúca obľuba SUV áut, na Slovensku dosahujú 11,2 % predaných vozidiel a v Čechách 11,3 %. V Poľsku je na treťom mieste sedan a v Maďarsku combi.

Vo všetkých krajinách skupiny, teda na Slovensku, v Čechách, Poľsku a Maďarsku, vedú automobily jazdiace na benzín. Akurát v Čechách a na Slovensku je rozdiel medzi benzínovými (51,1 % na Slovensku a 53 % v Čechách) a naftovými motormi (48,7 % na Slovensku a 46,8 % v Čechách) menej výrazný. Celý región preferuje jednoznačne manuálnu prevodovku pred automatom. Autá s náhonom na všetky štyri kolesá tvoria v regióne len 11 % predaných vozidiel. Najvyšší podiel tvorili na Slovensku (11,5 %).

“Dlhodobý nárast predajov súvisí so zlepšujúcou sa ekonomickou situáciou, a tým sa zvyšujúcou kúpnou silou obyvateľstva. Ľudia zároveň kladú vyšší dôraz na bezpečnosť, takže sú ochotní investovať do automobilov viac ako v minulosti. Zákazníci v tomto roku utratili za automobil v priemere 6454,8 eura,” dodáva Karolína Topolová, generálna riaditeľka AAA Auto.