Stará Ľubovňa, 4. marca 2017 (HSP/Foto:Pavol Ďurčo)

Súčasné  problémy s cenami vody ukazujú, že ÚRSO má problém naplniť účel regulácie stanovenej  zákonom  č. 250/2012 Z.z., aby  transparentným a nediskriminačným spôsobom  zabezpečil dostupnosť tovarov za primerané ceny a v určenej kvalite.

Ilustračné foto

Rozhodnutie ÚRSO o fixnej  zložke vodného a stočného ako poplatku za odberné miesto (rozdeleného do 6 tarifných skupín bez ohľadu na množstvo vody) bolo podľa názoru spotrebiteľských organizácií netransparentné a diskriminujúce. Nový spôsob fakturácie cien vodného a stočného od 1. januára 2017 ekonomicky poškodzoval všetkých slovenských spotrebiteľov.

Na konkrétnom príklade v Starej Ľubovni ukazujeme, ako v praxi  vyzerá  fixná zložka  vodného a stočného, ktorá podľa rozhodnutia ÚRSO zohľadňuje výšku nákladov na odberné miesto. Obytný dom má 6 vchodov, 6 meradiel spotreby a v každom vchode je rovnaký počet bytov.  Spotrebitelia v tomto dome sa až z faktúry dozvedeli, že patria do tarifných skupín T1 a T2.  Prečo sú takto zaradení nevedia, veď ako spotrebitelia, ktorí nič nepredávajú, sa o meradlá  spotreby vody od roku 1980 nemali dôvod zaujímať.

Určite by však chceli poznať vysvetlenie ÚRSO a Podtatranskej vodárenskej prevádzkovej spoločnosti, v čom sú odlišné náklady, ktoré im vyúčtovali vo fixnej zložke vodného a stočného na Okružnej 46, 56 a na Okružnej 48,50,52,54.  V tabuľke je prehľadne vidieť, že spotrebitelia v  dvoch susedných vchodoch  jedného domu vo fixnej zložke vodného a stočného za jeden rok mali zaplatiť neuveriteľných 4,5 krát viac!

Napriek tomu, že ÚRSO zrušil pôvodné rozhodnutie a k 1. marcu 2017 dodávateľ  oznámil spotrebiteľom nové nové ceny vodného a stočného na rok 2017, netransparentné  a diskriminačné  rozhodnutia významne narušili dôveru spotrebiteľov.

Mgr. Božena Stašenková, PhD.,
prezidentka Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska