7 rád neurobiológa, ako sa stať šťastným raz a navždy

Svet 11. januára 2018 (HSP/Sputnik/Foto:Pixabay)

Existujú tisíce rád a psychologických metodík, aby sme sa cítili šťastnými a radovali sa z každého nového dňa. Ale čo môže poradiť náš vlastný mozog?
Ilustračné foto

AdMe.ru zhromaždil výskumy neurobiológov, ktorí uviedli, prečo a kedy nám mozog daruje pocit úplnej spokojnosti.

Naučiť sa hovoriť “ďakujem”
Čo sa deje: Keď ďakujeme človeku alebo osudu za niečo, sústredíme na kladné stránky života. Spomienky na príjemné udalosti podnecujú výrobu serotonínu v prednej cingulárnej mozgovej kôre. Takáto metóda sa často používa pri liečení depresie.

Riešiť problémy postupne, ako sa objavujú
Čo sa deje: Mozog hľadá 24 hodín denne riešenie každého problému, ktorý nás znepokojuje. To si vyžaduje veľa energie, a preto cítime znepokojenie a podráždenie, ak je mozog už unavený a výsledok sa nedostavil. Ale za každé prijaté rozhodnutie sa telo odmeňuje porciou neuromediátorov, ktoré upokojujú limbický systém a pomáhajú nám znovu vidieť svet v lepšom svetle. Preto je skutočne lepšie riešiť problémy jeden za druhým.

Vysloviť všetko zlé, čo sa v nás nahromadilo
Čo sa deje: Keď proste vidíme niečo nepríjemné a keď vyslovíme to, čo sa nám nepáči, sú v činnosti rôzne časti mozgu. V takom prípade nepríjemné emócie majú menší vplyv na človeka. Preto je užitočné vysloviť všetko, čo sa nahromadilo: mozog podnieti výrobu serotonínu a dokonca nájde nejaké kladné stránky v každej nepríjemnosti.

Dotyky a objímanie
Čo sa deje: Pre človeka je dôležitá sociálna interakcia. Sociálna podpora, predovšetkým dotyky a objatia, pomáhajú ľuďom rýchlejšie sa zotaviť po chorobe. Ak zo života odstránime dotykovú komunikáciu, mozog to bude prijímať rovnako ako fyzickú bolesť – za to zodpovedajú tie isté zóny. Vo výsledku dochádza k procesom, ktoré ovplyvňujú náladu a napomáhajú rozvoju depresie.

Učiť sa, učiť sa a ešte raz učiť sa
Čo sa deje: Nové informácie pre mozog znamenajú neustále zmeny okolitého prostredia. Preto sa snaží adaptovať, rozvíja sa a odmeňuje sa hormónom radosti za získanie a spracovanie nových informácií. Ak chcete byť šťastní, nebojte sa skúšať niečo nové, meniť situáciu a učiť sa to, čo ešte nepoznáte.

Venovať sa športu
Čo sa deje: Fyzická záťaž – to je stres pre telo. Akonáhle stresová záťaž končí, začínajú sa uvoľňovať endorfíny. Vznikajú v hypofýze mozgu ako odmena a sú podobné opiátom (napríklad morfium), ktoré znižujú bolesť a zlepšujú náladu. Netreba behať maratón, aj obyčajná prechádzka robí divy. Nie nadarmo ju mnohí spisovatelia a hudobní skladatelia považujú za nutnú podmienku tvorivého procesu.

Spánok v tme

Čo sa deje: Kým spíme v tme, uvoľňuje sa hormón melatonín – spomaľuje všetky procesy v organizme, pomáha mu znovu nabrať sily a zvyšuje obsah serotonínu v hypotalame. Ak mozog registruje zmenu osvetlenia, začína sa uvoľňovať stres, aby rýchlejšie vzbudil telo. Preto je dôležité spať 6-8 hodín denne výhradne v tme.

ZDROJ >>

Komentujte :)