I vďaka nám vám už určite neuniklo, že najočakávanejšia automobilová udalosť roka nielen na Slovensku sa stala i tento rok realitou. Bratislavský Autosalón totiž v uplynulých hodinách otvoril svoje brány a po novinárskom dni si môže najprestížnejšiu a najkomplexnejšiu prehliadku automobilov v našich končinách vychutnať už aj verejnosť. Ako ste už postrehli, my sme Inchebu navštívili v predstihu, preto sme vám priniesli rýchly prierez toho, čím domáci automobilový veľtrh s poradovým číslom 27 láka najviac. V tomto momente prichádza na rad náš komplexnejší článok s výberom našej osobnej pätnástky najzaujímavejších automobilov, ktoré by nemal nikto v Bratislave prehliadnuť. 

 

Pripomeňme, že Incheba s výstavnou plochou 40 000 m² víta motoristických fanúšikov v dňoch od 25. do 30. apríla, všetky podrobnosti ale nájdete v našom úvodnom príspevku. Teraz sa zameriame na samotný obsah prehliadky, ktorú musíme rozhodne pochváliť. Je vidieť, že kompetentní si za posledné roky dávajú čoraz viac záležať, čoho dôkazom sú stále plnšie a esteticky atraktívnejšie stánky, nehovoriac o prítomnosti skutočne exkluzívnych vozidiel. Dovolíme si tak tvrdiť, že po stránke sprievodného programu, ponúkaných atrakcií a hlavne vystavovaných noviniek ide rozhodne o najlepší bratislavský Autosalón posledný rokov, čo potvrdzuje skutočne plejáda noviniek, niektoré dokonca i na európskej úrovni. Pravdu povediac, ja osobne som lepší ročník nezažil. Dosť bolo ale slov, tu je naša pätnástka.


BMW radu 5

Asi nikoho neprekvapí fakt, že väčšinová pozornosť v stánku mníchovskej automobilky sa sústredí na úplne novú generáciu radu 5. Ten sa na bratislavskom veľtrhu vystavuje dokonca v oboch karosárskych verziách, keďže premiéru si po boku sedanu odkrúca aj praktickejší Touring s kufrom s objemom 570 litrov. V oboch prípadoch sme svedkami špičkových plne ledkových svetiel, novinkou sú ale i aktívne ľadvinku, ktoré sa otvárajú podľa potrieb. Päťky sú postavené na modulárnej platforme CLAR, do veľkej miery sa spoliehajú na vynovené agregáty, ktoré ponúkajú väčší výkon a zároveň sú úspornejšie, čiže ekologickejšie. Už na pohľad je 5-ka o čosi dynamickejšia, pochváliť ale treba aj perfektné proporcie a vyváženie karosérie. Značným progresom prešiel pochopiteľnej i interiér, kde nájdeme multimediálny systém iDrive najnovšej generácie. Dizajnové riešenie palubnej dosky je značne inšpirované väčšou sedmičkou, čo treba rozhodne považovať za pozitívny fakt, nakoľko rad 5 si tak prevzal väčšinu vychytávok a najmodernejších inovácii. V stánku BMW by bolo mimochodom ale hriechom prehliadnuť i také pecky ako plug-in hybridný superšport i8 či špičkovú M2-ku.

 

15 najzaujímavejších noviniek, ktoré musíte na najlepšom bratislavskom Autosalóne posledných rokov vidieť

15 najzaujímavejších noviniek, ktoré musíte na najlepšom bratislavskom Autosalóne posledných rokov vidieť

 

Ford Fiesta

V Ženeve predstavené nové želiezko v ohni od Fordu máme už aj na Slovensku. Jedno z najúspešnejších a najpredávanejších vozidiel v Európe sa totiž dočkalo svojej novej generácie. Po dizajnovej stránke nejde o veľké prekvapenie či zmeny, novinka ale vyzerá podstatne dospelejšie a atraktívnejšie. Citeľným progresom prešiel hlavne interiér, kde nájdeme modernejšie technológie a pôvabnejšie vyhotovenie. Obľúbený mestský automobil sa medzičasom dočkal už aj vrcholnej verzie ST, tú však v Bratislave ešte nemáme. Len pripomeňme, že pod jej kapotou nájdeme síce až 147 kW / 200-koňový agregát, v skutočnosti ale ide o preplňovaný trojvalec 1.5 EcoBoost, ktorý dokonca disponuje systémom vypínania valcov. Nielen vďaka prítomnosti krútiaceho momentu 290 N.m dokáže taká fiestička akcelerovať z 0-100 km/h za 6,7 sekundy.

 

15 najzaujímavejších noviniek, ktoré musíte na najlepšom bratislavskom Autosalóne posledných rokov vidieť

 

Honda NSX

Veľkým prekvapením je prítomnosť znovuzrodenej legendy, ktorú sme síce spoznali už v roku 2015, doteraz ide o mimoriadne vzácny a jedinečný automobil. NSX-ka medzičasom nabrala na dravosti, dostala full-LED prednú optiku, rozmernú masku, ktorej na veľkosti dopomáhajú na čierno lakované časti. Nový je napokon i predný splitter z karbónu a väčšie otvory na kapote. Z boku evidujeme väčší nasávací otvor za dverami. Vzadu sme svedkami nového nárazníka s difúzorom a až štvoricou koncoviek výfukov. Hlavným agregátom vyše 550-koňového športiaka je v strede vozidla umiestnený šesťvalec. V6-ke s dvoma turbo-dúchadlami pomáha elektromotor, vďaka ktorému následne poháňa výhradne zadnú nápravu s 20“ diskami. Okrem toho, vpredu nájdeme ďalšiu dvojicu elektromotorov, ktoré rozbiehajú predné 19“ kolesá. O prenos sily sa stará až 9-stupňová dvojspojková prevodovka.

 

15 najzaujímavejších noviniek, ktoré musíte na najlepšom bratislavskom Autosalóne posledných rokov vidieť

 

Land Rover Range Rover Velar

Mimoriadne vydarený dizajn, famózny interiér a osvedčená technika. Tak by sa dal charakterizovať nový Velar, ktorému je vyvýšeným pontónom upriamená väčšinová pozornosť v stánku Land Roveru. V poradí už štvrtý Range Rover stojí na platforme zhodnej s Jaguarom F-Pace, jej 81 % tak tvoria hliníkove zliatiny. Velar si trúfame označiť za dizajnovo najvydarenejší a najpríťažlivejší model značky Land Rover, za čo môžu najmä ostré línie a športové detaily. Tých pritom nie je vôbec málo, nakoľko (nielen) exteriér je doslova posiaty efektnými prvkami. Medzi ne patrí nielen spleť šedých, čiernych či akýchsi medených detailov, ale aj kľučky, ktoré sú ukryté v karosérií a vysunú sa až v prípade potrieb. Nielen vďaka nim sa tak môže novinka pýšiť súčiniteľom aerodynamického odporu len 0,32, čo je najlepšia hodnota v histórii značky. Za príplatok je následne možné siahnuť po Matrix LED svetlách, pričom úplne najvyšší stupeň zastrešujú ledky za prítomnosti laserovej technológie. V ponuke sú zatiaľ štvorvalcové a šesťvalcové jednotky, spomenúť treba aj až 251-milimetrovú svetlú výšku a 650-milimetrovú brodivosť.

 

15 najzaujímavejších noviniek, ktoré musíte na najlepšom bratislavskom Autosalóne posledných rokov vidieť

 

Lexus LC 500h

Lexus posledné roky svoje luxusné počiny zvykne zabaliť do veľmi pútavých šiat, no a toto LC-čko je toho jasným dôkazom. Či sa vám už extravagantný dizajn páči, alebo ste skôr zástancovia elegancie a jednoduchosti, po objavení 360-koňovej nádhery musíte uznať, že ide o veľkú parádu. Exkluzívne, až 4,76-metrové kupé s 3,5-litrovou V6-kou a dvojicou elektromotorov by ste navyše v Bratislave veruže nečakali, ešte viac ako jeho prítomnosť vás ale prekvapí jeho interiér. Snehobiely exteriér ostrých línií a tvarov dopĺňa modro-oranžový vnútrajšok, ktorého jedinečný štýl, kvalita spracovania a použité materiály naznačujú, že Lexus si dal skutočne záležať. Potvrdzujú to aj priložené fotografie, navyše, do pozornosti dávame aj vozidlo za ním, ktoré nájdete vo fotogalérii na konci článku.

 

15 najzaujímavejších noviniek, ktoré musíte na najlepšom bratislavskom Autosalóne posledných rokov vidieť

15 najzaujímavejších noviniek, ktoré musíte na najlepšom bratislavskom Autosalóne posledných rokov vidieť

 

McLaren 675LT

Ako je už niekoľko rokov tradíciou, súčasťou bratislavského Autosalónu je aj prehliadka Exclusive Salon, ktorej súčasťou sú tie najexkluzívnejšie automobily na svete. Ani tento rok tomu nie je inak, pričom opäť sme svedkami skutočne raritných kúskov. Vďaka prenikavej farbe si jednoznačne najväčšiu pozornosť pýta superšport od McLarenu, konkrétne zo série Super Series a dodatkom Longtail. Nádherný model 675LT, ktorý sa mimochodom veľmi podobá na hyperšport P1 poháňa 3,8-litrová V8-čka. Ako naznačuje samotný názov, výkon siaha až na úroveň 675 koní a 700 N.m, čím ide spolu z extrémnosťami od Profituningu o jedno z najvýkonnejších vozidiel v Inchebe. Navyše, v časti zameranej na luxusné a superšportové automobily sa dokonca nachádzajú rovno dva exempláre. Už i tak v našich končinách mimoriadne raritnú exkluzivitku si tak môžete pozrieť hneď v dvoch dizajnových konfiguráciách. Len tak medzi rečou, podľa naších informácií druhý exemplár pochádza priamo z Bratislavy.

15 najzaujímavejších noviniek, ktoré musíte na najlepšom bratislavskom Autosalóne posledných rokov vidieť

 

Mercedes-Benz triedy S

Triedu S si netreba nijak špeciálne predstavovať, veď ide o pojem, ktorý v automobilových kruhov znamená viac než väčšina iných automobilov. Kto by to bol ale povedal, že len týždeň po svetovej premiére sa podarí domácemu zastúpeniu značky Mercedes-Benz dotiahnuť vynovené S-ko aj do Bratislavy? Stalo sa tak, a preto si v Inchebe vlajková loď značky s hviezdou na kapote u nás odbíja dokonca európsku premiéru. Najmä vďaka nej dávame preto tomuto počinu prednosť pred brutálnym E 63 S 4Matic+ Edition 1, keďže vybrať z tohto obrovského stánku preplnenom AMG modelmi to najzaujímavejšie, je priam nemožné. V každom prípade, síce to z exteriéru nezistíte, keďže plakety označujúce model toto S-ko nemá, pozeráte sa dokonca na verziu S 600 Long, čiže dvanásťvalcový variant. Samozrejme, každého zaujímajú najmä zmeny, ktoré predstavujú hlavne špičkové Multibeam LED-ky s dostrelom až 650 metrov, nové nárazníky či vyšperkovaný interiér s nádherným volantom. Všetko potrebné sa dočítate tu.

 

15 najzaujímavejších noviniek, ktoré musíte na najlepšom bratislavskom Autosalóne posledných rokov vidieť

15 najzaujímavejších noviniek, ktoré musíte na najlepšom bratislavskom Autosalóne posledných rokov vidieť

 

Rolls-Royce Dawn

V rámci sekcie Exclusive Salon vyberáme ešte jednu vzácnosť, tentokrát však z kategórie luxusu. Pozeráte sa na jeden z najexkluzívnejších automobilov v Inchebe, ale zároveň aj na vôbec najdrahšie vystavované vozidlo. Cenovka Rollsu totiž presahuje hranicu 400-tisíc €, čím sa zároveň radí medzi najdrahšie vozidlá bez strechy na svete. Stelesnenie luxusu, pohodlia a prestíže pod masívnymi tvarmi schováva pochopiteľne dvanásťvalcový motor. Agregát s objemom 6,6-litra poskytuje masívnych 570 koní a 780 N.m, veľké športovanie však nečakajte. Už po naštartovaní je jasné, že ide o asi najtichšiu V12-ku na svete, inými slovami, Briti sa naďalej snažia zaručiť maximálný komfort, a to aj napriek tomu, že sa o pohon stará kráľovská motorizácia.

 

15 najzaujímavejších noviniek, ktoré musíte na najlepšom bratislavskom Autosalóne posledných rokov vidieť

 

Škoda Kodiaq Scout

Stánok škodovky vsádza na facelifty modelov Rapid a Octavia, pričom najmä druhý menovaný je tým, ktorý je skrz svoju kontroverznosť stredobodom pozornosti. Aj napriek tomu je ale highlightom stánku Škoda úplne nový Kodiaq, ktorý predstavuje pre českú automobilku nemalé očakávania. V Inchebe však okrem klasickej verzie môžete detailnejšie preskúmať aj vyhotovenie Scout v tematickom prostredí. Úplne nové, a dá sa povedať aj prvé plnohodnotné SUV značky dostalo v rámci tejto verzie mohutnejšie exteriérové oplastovanie a početnejšie ochranné prvky podvozku. Najmä vďaka špecifickým 19″ diskom narástla svetlá výška z 188 na 194 milimetrov, nájazdové uhly sa môžu pýšiť hodnotou 22, respektíve 23,1 stupňov, zatiaľ čo priechodový uhol má 19,7 stupňov.

 

Štandardne je Scout osadený full-LED svetlometmi, jazdné režimy sú doplnené o mód off-road, čím došlo k úprave správania automatickej prevodovky ale aj samotného motora v závislosti na reakcie na plyn. Zaujímavosťou je i drevený obklad interiéru, ktorý je pre Škodu jedinečný, keďže ide o prvý model, kde tento typ dekóru automobilka použila. Asi nikoho neprekvapí, že toto terénnejšie vyhotovenie je v ponuke len s pohonom všetkých štyroch kolies, pričom motorová paleta ráta len s výkonnejšími variantmi – základom je agregát 1.4 TSI s výkonom 110 kW /150 koní a 250 N.m, za ním nasleduje 2.0 TSI s výkonom 132 kW / 180 koní a 320 N.m. V oboch prípadoch je štandardom automatická prevodovka DSG. Pokiaľ ide o naftové motory, na výber je 2.0 TDI v dvoch výkonnostných verziách – 110 / 150 koní a 140 kW / 190 koní. 

 

15 najzaujímavejších noviniek, ktoré musíte na najlepšom bratislavskom Autosalóne posledných rokov vidieť

 

Volkswagen Arteon

Nepochybne jedným z najväčších ťahúňov tohtoročného autosalónu je nástupca modelu (Passat) CC, ktorý má do istej miery zároveň aj nahradiť Phaeton, a teda stať sa vlajkovou loďou značky. To sa Volkswagenu v konečnom dôsledku podarilo, no a povedať treba, že dizajnovo azda najatraktívnejší model automobilky v histórii púta skutočne obrovskú pozornosť a záujem návštevníkov. Mimoriadne vydarenú estetickú stránku exteriéru tvoria predné full-LED svetlomety, pútavá maska a dynamické línie. Sériová podoba vychádza z konceptu Sport Coupe Concept GTE spred dvoch rokov, za čo môžeme len ďakovať, keďže VW-čko prenieslo všetku tú krasu skutočnej aj do sériovej podoby.

 

Karoséria je mimochodom dlhšia o približne 9 centimetrov v porovnaní klasickým Passatom, s ktorým do veľkej miery zdieľa tvar palubnej dosky. Novinkou je ale až 9,2-palcová obrazovka multimediálneho displeja a pozmenená grafika digitálnych budíkov. Nárast rozmerov zabezpečuje značne viac priestoru v zadnej časti, a to najmä na nohy, pričom Arteon ponúkne aj obrovský kufor. Pod kapotou bude základom úplne nová benzínová 1.5-ka Evo, naopak vrcholom bude 280-koňový agregát 2.0 TSI. Nepochybne, v ponuke nebudú chýbať ani naftové jednotky, Volkswagen však ich počet plánuje časom zredukovať. Pre úplnosť, vystavovaný exemplár prišiel priamo z autosalónu zo Ženevy, pričom jeho nemecká cena v danej špecifickácií predstavuje približne 65-tisíc €. Keďže sme sa medzičasom dozvedeli už aj oficiálne slovenské ceny, vieme už napísať, že Arteon u nás začína na čiastke 32-tisíc €, za čo dostanete relatívne slušnú výbavu a výborný motor 1.5 TSI Evo. Cenové relácie sú tak posadené nižšie, ako sa sprvoti predpokladalo, i keď v prípade najvyšších výbav nie je problém atakovať 70-tisícovú hranicu.

 

15 najzaujímavejších noviniek, ktoré musíte na najlepšom bratislavskom Autosalóne posledných rokov vidieť

 

Okrem tejto desiatky najzaujímavejších modelov tohtoročného bratislavského Autosalónu vám v galérii následne prikladáme ďalších päť kúskov, ktoré si zaslúžia špeciálnu pozornosť tiež. Samozrejme, vybrať z každej automobilky to najzaujímavejšie a najatraktívnejšie nie je vôbec ľahké, keďže napríklad taký Mercedes-Benz sa pýši obrovským stánkom s vyše dvadsiatkou modelov, z čoho väčšina sa pýši veľavravným označením AMG.

 

Zobraziť galériu 5 galeria

 

 Fotografie – martinzmartina  | @martinzmartina