10 varovných príznakov, že ste chronicky dehydrovaní a ani ste si to nevšimli

10 varovných príznakov, že ste chronicky dehydrovaní a ani ste si to nevšimli

Dehydratácia je stav, kedy váš organizmus nemá také množstvo tekutín, koľko na svoje optimálne fungovanie potrebuje.

Voda tvorí 60 až 80% celkovej hmotnosti nášho tela. Je preto pochopiteľné, že jej nedostatok sa nutne prejaví vznikom rôznych problémov.

Konzumácia adekvátneho množstva tekutín je kritické aj na to, aby vaše telo podávalo optimálny výkon. Ak sa tak nedeje, vyšle vám zopár príznakov, ktorým je dobré porozumieť.

Nie vždy totiž sa dehydratácia prejavuje iba smädom. Smäd je až ten posledný príznak, kedy už množstvo vecí je v tele narušených. No a tomu je potrebné predísť.

Tu je 10 varovných príznakov, že vášmu telu chronicky chýba voda:

1. Točenie alebo bolesti hlavy

Vaše telo nevyužíva iba vodu, ale aj minerály a iné látky, ktoré sú v nej rozpustené. Pri nedostatku tekutín nastávajú v krvi chemické reakcie, na ktoré je váš mozog obzvlášť citlivý.

Zvyčajne najprv nastupuje mierne točenie hlavy, ktoré sa postupne pretaví do bolesti. Čím viac vody vám chýba, tým je bolesť silnejšia.

Je to preto, lebo s nedostatkom vody v krvi sa mozog horšie prekrvuje, dochádza k rozširovaniu ciev a opuchom, čim sa bolesť ešte viac zosilňuje.

2. Upchávanie čriev a zápcha

Voda pomáha potrave hladký prechod tráviacim traktom. Ak je jej v tele málo, potrava v črevách sa zahusťuje a tým aj spomaľuje jej prechod.

Pravidelná stolica znamená minimálne 1 krát za 24 hodín. Ak mávate stolicu zriedkavejšie, ide o jasný signál, že trpíte chronickou dehydratáciou.

3. Keď sa náhle postavíte, zatočí sa vám hlava

Bez dostatku tekutín v tele, dochádza k poklesu krvného tlaku a vám sa potom z toho môže začať točiť hlava, hlavne pri náhlej zmene polohy tela.

Obzvlášť nebezpečné je to, ak mávate aj za normálnych okolností nízky krvný tlak. Vtedy budú vaše závrate o to intenzívnejšie.

4. Pociťovanie hladu namiesto smädu

Skoré príznaky dehydratácie sa zvyknú maskovať aj ako hlad namiesto smädu. Je to dôsledok zmien vo vašom metabolizme.

Ak ste počas dňa jedli normálne, no napriek tomu cítite mierny hlad, hlavne po potravinách obsahujúcich vodu ako je ovocie, tak skúste sa namiesto pojedania pochutín napiť pohára vody.

5. Váš moč je príliš žltý alebo tmavý

Obvyklým príznakom dehydratácie je tiež to, keď sa váš moč sfarbí viac do žlta, prípadne až tmava. Znamená to, že v moči je vysoká koncentrácia odpadových látok.

Keď ste adekvátne hydratovaní, moč obsahuje vyššie množstvo vody, je svetlejší a čuranie je ľahšie. Pri dehydratácii môže vyprázdňovanie močového mechúra občas spôsobovať až pálenie.

6. Jediné, na čo myslíte, je spánok

Keď sa nedokážete zbaviť pocitov únavy ani po vypití kávy či prechádzke na čerstvom vzduchu, skúste vypiť viac vody.

Dostatok tekutín zabezpečí, že vaša krv bude dostatočne riedka a pod správnym tlakom na to, aby bez problémov prúdila v cievach a zásobovala bunky kyslíkom.

Dehydratácia zhoršuje okysličenie buniek a ochromuje činnosť mozgu i svalov a my sa potom cítime malátny.

7. Prehrievate sa

Vaše telo potrebuje vodu na to, aby pomocou potenia regulovalo telesnú teplotu. Odparovanie je totiž najúčinnejší spôsob chladenia, účinnejší než priama výmena tepla medzi dvoma povrchmi o rozdielnej teplote.

Ak máte nedostatok tekutín, potenie sa zastavuje a v tele dochádza k prehrievaniu. Preto, keď pociťujete návaly tepla, zvýšte svoj príjem vody.

8. Sucho v ústach a na perách

Typickým znakom, že vaše telo zúfalo túži po vode, je vyschnutie v ústach a okolo pier. Taktiež sa môže dostaviť mierny opuch jazyka.

Vaše ústa sú prirodzene vlhké prostredie, preto ak vyschnú, je čas na pohár vody!

9. Začnú sa objavovať svalové kŕče

Adekvátna hydratácia a rovnováha elektrolytov sú nevyhnutné pre správnu kontrakciu svalov. Keď ste dehydrovaní, ovplyvnená je aj úroveň elektrolytov.

Pri nízkej hladine sodíka a draslíka sa začnú objavovať sporadické, no bolestivé svalové kŕče. Vtedy sa môže sval alebo jeho časť nedobrovoľne stiahnuť a vyvolať tak kŕč.

Dostatočná hydratácia tomu dokáže účinne zabrániť.

10. Vaša pokožka prestane byť pružná

Stalo sa vám, že ste si napríklad na vrchnej časti dlane natiahli kožu a ona namiesto toho, aby sa rýchlo vrátila do svojej východiskovej polohy, ostala pokrčená?

Ide o typický príznak, že vášmu telu chýba voda.

Tento jav zvyčajne nastáva pri strednej až ťažkej dehydratácii (kedy je 10% až 20% vášho tela dehydrovaných). Vtedy je potrebná urýchlená, no postupná rehydratácia tela, aby ste predišli šokovému skoku v objeme a tlaku krvi.

ZDROJ >>

Komentujte :)